Flyttkort

Hej.

Jag har tröttnat på webblogg, flyttar alldeles nu. Nyss.
Finns ju inga roliga grejer att göra med sina bokstäver här, förutom basic-stuffet som fet, kursiv, understruken och överstruken text. Eller gör det, fast jag inte har fattat det?
Äh, det är för sent nu, jag har hittat en ny lya att hålla till i...

Vill du se?

Klicka här då. Eller här.

Nej, jag har inte skrivit något ännu. Ska göra det sen. Kanske. Huvudet är tomt idag. Riktigt mycket tommare än vanligt. Kan vara färgångorna vi sov i inatt, kan vara allmän apati.

Dum som en... människa?

En gång för länge sedan, på ett seminarium, fick jag berättat för mig hur gäss funkar.. Dum som en gås? Nej, skulle inte tro det. Skriver ner de fragment av historien jag kommer ihåg..

När gässen flyger, strävar ju alla mot samma mål, och genom att göra det tillsmmans, i V-formation med varje given plats, får de en effekt som är minst 70% bättre än om varje gås skulle flyga den sträckan ensam. Varje vingslag från framförvarande fågel tas tillvara av fågeln bakom.
Ledaren har naturligtvis mest vindmotstånd, därför turas de om att ha den rollen. När ledaren blir trött faller denne bakåt, och en annan tar dens plats.
Alla gäss bakom peppar de framför genom sitt honkande (eller vad det kan kallas när gäss kacklar/kvittrar)

Om en gås blir sjuk så följer alltid 2 gäss med den ner tills den endera är frisk eller död. Sedan flaxar de tillbaka till sin trupp igen, och dessa två turas om att ha ledarrollen på tillbakavägen för att underlätta för de andra.

Tänk om vi människor skulle ta lärdom av det när vi ska försöka jobba mot samma mål i vilken situation som helst?

RSS 2.0