Önskelista

Schäslong - Jag är alltid den som trillar ur soffan. Dax för ändring på det. (Hur uttalar man det där ordet för övrigt? Som gjort för att svälja/vricka tungan ju..)

Alternativet vore att ge mig något vettigare att göra än att ligga i/trilla ur soffan om kvällarna. En hobby. Ett intresse. Något att engagera mig och fördjupa mig i.
(Nu inser jag hur passivt inställd jag är till min omvärld; "att ge mig"... Vad jag egentligen menar är att jag själv behöver hitta det där intresset och engagemanget.)

Sen kommer jag inte på nåt mer. Egentligen skulle jag vilja bojkotta julen helt. Nej okej då, det skulle jag inte. Men ta bort allt komersiellt med den, som julklappar, julkort, .. ... ... och NU inser jag att man kan vända precis ALLT med den till att vara komersiellt. Fan.

Okej, så här vill jag:
Jag vill pynta till viss del. Nån stjärna här och en ljusstake där, en gardin, en liten duk.. Massa små ljuskällor av olika slag.

Jag vill sitta uppe kvällen innan och titta på granjäveln som står snett, griljera skinkan och trassla in mig i omslagspapper och tejp.

Jag vill ge julklappar, men inte för att jag förväntas göra det just den dagen, utan för att .. ... .. ja, varför? För att glädja antar jag. Glädjer jag då, med klapparna? Eller skapar jag ett behov som inte fanns innan? Fyller jag hålet i mitt samvete för att jag inte räckte till fullt ut under året? Eller är det med rent samvete och äkta givmildhet som enda anledning och syfte jag gör det? Ärligt talat, jag vet inte. Men jag hoppas att det är så.

Jag vill äta julmaten tills den står mig upp i halsen. Dricka glögg, knäcka nötter, spräcka tanden av en knäck, kolla Karl-Bertil Jonsson och slås av hur jävla dumt allting är ibland.

Och allt detta till trots, vill jag konstatera att julen är förjävla skön och trevlig.

Just nu vill jag INTE tänka på att det är tre barn som har tre olika platser att välja på var de ska fira sin jul...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0