Försäkringskassan.. För sista gången på länge hoppas jag.

Samtal ett:

-Hej, jag ringer angående underhållsstödet jag ansökt om. Ni skulle ringa upp mig inom två arbetsdagar. Det var fyra arbetsdagar sen, så du kanske anar varför jag ringer.
- Jaha.. Jo.. Då får jag skicka ett meddelande till min enhetschef så kommer någon att ringa upp dig senare under dagen.
- Senare under dagen? Är det samma tidsperspektiv på det som 2 arbetsdagar?
Det fick jag inget riktigt svar på...

Samtal 2 (senare under dagen, faktiskt)

- Hej, det var från fucked up-kassan här.. Underhåll ja.. Ser att du varit i kontakt med oss några gånger.
- Ja, det var ju så man skulle göra, sa ni. Ringa och ligga på utav helvete så får man hjälp fortare.
- Ja, jo, det stämmer. Så är det faktiskt.

Det slutade med att jag kommer få pengarna genom dom, retroaktivt, med start denna månad, och det var ju bra.. Men jag blir ändå förbannad. I det första brevet står ju att handläggningstiden är 8-10 veckor. Om de nu har som praxis att ju mer man ringer och ligger på, desto fortare går det, kan de då inte göra ett tillägg: 8-10 veckor, om du inte gör dig jävligt obekväm och jobbig för oss så att vi måste avsluta ditt ärende för att bli av med dig.

Man kan ju tänka sig att många som har med försäkringskassan att göra är sjuka, och inte har orken, fysiskt eller psykiskt att göra som jag gjort. Eller är uppfostrade att stå stilla i kön och hålla tyst tills det blir dennes tur.  Förstå att få avslag då, efter 8 veckor... Fy fan, jobbigt läge.

Skitsystem. Och alla dessa handläggare man pratar med, som har ens ärende framför sig, men som bara skickar det vidare... Märkligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0