Jantelagen?

-Jag är jävligt rolig, ofta får jag folk att skratta.
- Jag är en väldigt givmild person, kan jag hjälpa andra ekonomiskt eller med praktisk hjälp, så gör jag det.
- Jag vet att jag är förbannat snygg/smart/duktig.

Efter andras uttalanden som dessa, börjar någon form av process i min hjärna, ett ifrågasättande och analyserande om påståendet, med en slutsats som ofta är den motsatta.
Varför? Är det typiskt svenskt eller är det bara jag?
Jantelagen gör sig påmind, tro inte att du är nåt.

Upphöjning funkar bättre för mig om det kommer från någon annan än från personen som det gäller själv.
Än har jag bara konstaterat att det är så, inte varför.

Varför är det något "fult" att ha högt uttalade tankar om hur bra man är?

Tar mitt microvärmda kaffe med smak av gårdagens micropopcorn och funderar vidare på mitt resonemang...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0