Manligt/kvinnligt/genus/roller

Tove om att Peter flyttar in:

- Då får han ta hand om och skydda familjen.
- Varför det?
- För att han blir pappan. Pappan gör det. Skyddar resten av familjen.
- Är det så? Varför? Varför kan inte mamman göra det?
- Jag vet inte... Det bara är så.

Är det jag som genom min uppfostran fått henne att tänka så? Eller hur kommer det sig? Kan det vara ett uttryck för den trygghet hon känner inför att bli en "riktig" familj och få en manlig förebild igen? Och vilka tankar har hon då haft om mig det senaste 1½ året som ensam familjeförsörjare? Har hon inte trott på min förmåga att klara ut uppgiften? Eftersom jag är mamma? Även om det inte är jag genom min uppfostran direkt som får henne att tänka så, så är det ju det indirekt eftersom jag då inte heller ifrågasatt och fått henne att tänka i olika vinklar.
Jag säger inte att hennes tankesätt är fel, det är bra att hon har en åsikt, men att det vore bra om hon vidgar sina perspektiv lite, och ser utanför samhällets givna ramar.

Men hon är ju bara 8 år, spänn av!!!

Ja, och det är väl nu om någon gång man kan påverka henne, på både gott och ont. Det är nu hon bygger upp sin bild av hur samhället ser ut och vilka förväntningar det har på henne.
Om hon då tror att det ska vara så att kvinnan är i beroendeställning till mannen som där för att försvara och skydda henne, försörja henne, så låter hon sig ju bli den "svaga". Om hon nu väljer att ha det så är upp till henne, men det är nu jag kan komma med olika infallsvinklar och låta henne själv se alternativen.
Det är det minsta jag kan göra för henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0