vem bestämmer över ditt liv?

Norrköpings Kommun blir efter årsskiftet en rökfri arbetsplats.

Det innebär att jag som anställd blir delvis rökfri efter årsskiftet. Jättefint. Bra initiativ.
Det är inte så att jag inte fattar vad jag utsätter min kropp för med min rökning, för helt dum i huvudet är jag inte. Men om jag ska sluta röka tycker jag att det är rimligt att beslutet är fattat av mig på frivillig grund, inte genom tvång av min arbetsgivare.

Detta ska främja hälsan bland de anställda och få ner antalet sjukskrivningar. Jag har aldrig slutat röka, mer än ett par dagar, eftersom jag helt enkelt inte velat. Jag menar, det är ju inte svårt, det är bara att ge fan i det, men har man ingen som helst vilja eller motivation så skiter det sig från start.
"It's simple, but not easy"... (Tony Henderson)

Eftersom jag även nu saknar såväl viljan som motivationen, skulle jag kunna tänka mig att mina redan osunda matvanor kommer bli om möjligt ännu osundare i och med detta. Jag väljer att skylla på det där belöningscentrat i hjärnan som går igång på sött, det där vi har haft med oss sedan stenåldern eller så.
(Det är för övrigt alltid smidigt att hitta något att skylla på, det fråntar en eget ansvar och man kan fortsätta vara ett offer för omständigheterna.)

Summan är att det ena osunda beteendet följer det andra, vilket gör att jag effektivt täpper igen mina blodkärl inifrån med annat istället för gifterna cigaretterna ger.
Mitt humör kommer inte att vara på topp, snarare tvärtom efter begäret blandat med sockertoppar och dalar.

Jag är skeptisk.
Men jo visst, jag ska göra mitt bästa. Absolut. Alternativet är ju att hitta en annan arbetsgiavre.
Dessutom bestämmer JAG att jag slutar den 25/11. För att JAG vill det. Inte något annat.

Kommentarer
Postat av: Cattis

Hej Karin ! Ännu ett inlägg från en vän till en vän...ha ha. Ville bara peppa dig inför din nya framtid som icke-rökare. Jag slutade själv för ca 3-4 år sedan. Det är det bästa jag gjort! Jag slutade enbart för min egen skull. För att jag vill leva !!! Körde med plåster ett par månader och sedan ingenting. Och då ska det tilläggas att jag rökte en hel del :) Så pepp, pepp, pepp till dig och jag önskar dig all Lycka till. Det enda det handlar om är vilja, har man inte den så finns det ingen anledning att ens tänka tanken. Man försöker inte sluta röka, utan, man slutar röka. Trevlig helg och kram på dig :-)

2008-10-24 @ 13:42:42
Postat av: karin

Tack Cattis! Vän till en vän är inte dumt det heller, och vårt val av gemensam vän är inte illa det. Eller valde hon oss? Hmm..

Jo, det är som du säger, jag måste intala mig att det är för mig hag gör det, inte för nån annan.

Och att hitta viljan, det är allt det handlar om. Så länge anledningarna att fortsätta är fler än anledningarna att sluta, behöver man inte vara nåt geni för att räkna ut hur det ska gå..

Trevlig helg till dig med!

kram

2008-10-24 @ 18:03:49
URL: http://mysmongo81.webblogg.se/
Postat av: Erika

Guu va duktig du är som bestämmer det själv.. Jag skulle så gärna VILJA vilja sluta röka men det vill jag helt enkelt inte!! De pratar om att bli rökfria i vår stadsdelsnämd Älvsborg också... :( skit



Ja men va tusan

Hej på dej me det var inte igår!

2008-10-25 @ 18:01:18
URL: http://tyrahs.blogg.se/
Postat av: karin

...jag är inte där än.. om jag känner mig själv rätt så kommer det skita sig, men det är väl värt ett försök iallafall.

2008-10-25 @ 22:24:12
URL: http://mysmongo81.webblogg.se/
Postat av: Helen

Ja visst är det för jävligt. Över sittar fasoner. Och gud vad friska vi ska bli när vi käkar upp dom boendes kakor och dyl i stället.

2008-10-27 @ 19:01:28
URL: http://famstenstroms.blogg.se/?tmp=27185743

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0