Dagens första telefonkö....

Spenderar en stund på morgonkvisten i telefonkö, det börjar bli en vardagligt inslag i mitt liv.. Idag är det Försäkringskassan som ska jagas på lite, för det var ju så det funkade sa hon jag pratade med sist. Den som skriker högst får hjälp först. Föga förvånande.

Gick ut starkt som nr 69 i kön..
                 2½ minut senare:
Du har plats 75 i kön....

Va i helvete! Någon har köpt sig före i kön!!?
Hur betalar man då undrar jag. 3 platser för en vab-dag?

Va? Jaha, plats 45 sa du... Prata ur skägget människa!

Väl framme får jag prata med någon som låter lika intresserad av min ansökan om underhåll som jag är av fransk konst.
Hon upprepar monotont och väl inlärt att det är 8-10 veckors handläggningstid. Jag svarar att jag vet det, det stod i det första brevet jag fick, det som följdes av ett samtal från mig. Och att i det samtalet fick jag lära mig att efter 30 dagar är det bara att börja bomba med samtal så att mitt ärende kommer överst i högen.
För som sagt, den som skriker högst får hjälp först.

Vidare så har ju en handläggare ringt mig några gånger och frågat om min ansökan. Måste jag verkligen ta det genom f-kassan? Kan man inte lösa det på annat sätt? Och ytterligare frågor.
Och jag har svarat och gett henne en ganska klar bild över det hela. I och med det så trodde jag ju att det har börjat bearbetats, och kanske att det skulle kunna tas ett beslut snart så att jag kan få dom jävla pengarna jag hatar att vara beroende av.

Fallet är ju ganska solklart. En förälder, två barn. Inga pengar har kommit in, pengar ska betalas ut. Klart.
Jag skulle ha större förståelse om det var Palme-mordet de skulle utreda, eller något annat där saker o ting är lite mer diffusa. Men det här.. Det är ju vad jag trodde var deras jobb.

Men vad vet jag.. Det är inte lätt att vara gammal mossig handläggare och bli satt i ett nytt, modernt datasystem. Då tar det tid. Tid som annars skulle ha lagts på att fila naglarna eller något annat livsviktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0