koncentrationssvårigheter

Med irritationen över försäkringskassan som bränsle och drivkraft gick jag till dotterns skola för att prata med hennes lärare om ett, för mig, nytt problem..
Det började i bilen i fredags, när jag frågade henne om hur det går i nya skolan. Det är inte helt självklart för henne, det där med att räkna, skriva och läsa. I förra skolan var det en liten grupp i klassen som fick extrahjälp för att inte hamna ännu mera efter, de gick iväg med en lärare som kunde ge dom den tid de behövde för att hålla tempo med de andra i klassen. Så min fråga var om hon fick någon extra hjälp i den här skolan också.

- Nej, det får jag inte. Och det är ganska svårt att koncentrera sig på lektionerna ibland, när det blir så rörigt och stökigt. Det hjälper lite att jag har hörselskydden då, men inte så mycket.
- Att du har vad sa du?
- Hörselskydd. Fröken delar ut det till de som behöver för att få lugn och ro omkring sig när det blir rörigt med många som pratar samtidigt i munnen på varandra.

Vad i helvete.. Det kunde jag inte föreställa mig, ens i min vildaste fantasi. Hörselskydd till dom som vill abeta istället för att ta tag i problemet med dom som inte kan vara tysta?

Det var som sagt min drivkraft när jag gick till skolan och bad att få prata med hennes lärare, för att få höra hennes version av det hela.
Det visade sig att det är under timmarna med Egen Planering som det blir lite stökigare än annars. Eleverna planerar själva vad de ska jobba med, vilket innebär att en del sitter vid datorn och jobbar, några läser och skriver, andra räknar...
- Och då erbjuder ni eleverna hörselkåpor?
- Ja just det, en del har ju lite svårare att koncentrera sig än andra.
- Jo tack, jag vet det. Det behövs inte mycket runtomkring för att hon ska glömma vad hon håller på med. Men finns det några extraresurser här då, som kan hjälpa till?
- Nej, det har vi inga tyvärr.

Hon går alltså i tvåan och har redan ångest för att hon ligger efter de andra i klassen. Och med det kommer brist på motivation och ork att fortsätta. I tvåan!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sååååå dålit!!! Jäkla skitskolor....eller ja...det är ju regeringens fel....förra asså.

2008-09-29 @ 19:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0